ÇEVRE POLİTİKAMIZ
• Çevre ile ilgili kanun, yönetmelik ve standartlara uygun çalışmak,
• Atıkları minimuma indirmek ve kaynağında azaltmak, enerji sarfiyatı ve doğal kaynak kullanımında tasarrufu amaç edinmek,
• Gelecek kuşaklara yaşanabilir bir çevre sunulabilmesi için yürütülen çevreci projelere katılmak ve katkıda bulunmak,
• Çevreyi korumak ve bu prensibi tüm çalışanlarımıza, çevremize, ülkemize ve dünyaya yaymak,
• İklim değişiklikleri ve küresel ısınmanın önlenmesi amacı ile tüm üretim safhalarında doğal kaynak tasarruf tedbirlerini özendirmek,
• Uygun üretim, temiz fabrika, sağlıklı bir yaşam ortamı sağlamak,
• Eğitimler ile çevre bilincini oluşturmak ve bireysel sorumluluklar kazandırmak,
• İşçi sağlığı ve iş güvenliği konularınıda yerine getirmek sureti ile çevreyi etkileyebilecek olumsuz etkileri önlemek,
• Hava ve su kirliliğini, sızıntı ve gürültüyü mümkün olduğu kadar azaltmak ve önlemek,
• Enerji ve malzemenin verimli kullanılmasını sağlamak.
ÇEVRE PROSEDÜRÜ
Bu prosedürün amacı, BEMFiL MENSUCAT SANAYİ VE TiC. A.Ş.’deki tüm faaliyetlerin çevre boyutları ve etkileri analizlerinin, doğruluğu kanıtlanmış yöntem ve metotlarla yapılmasını sağlamaktır. Belirlenen etkilerin kontrol altına nasıl alınacağı ile ilgili metotların belirlenmesi için izlenecek yöntemler de bu prosedürde tanımlanmıştır.
Bu prosedür Bemfil Mensucat ’ın tüm faaliyetleri ile ilgili çevre boyut etkilerinin değerlendirilmesini
kapsar.
3.1. Çevre Boyutu
Kuruluşun faaliyetlerinin, ürünlerinin veya hizmetlerinin çevre ile etkileşime giren unsurlarıdır.
3.2. Çevre Etkisi
Çevrede, kısmen veya tamamen kuruluşun faaliyet ürün ve hizmetleri dolayısıyla ortaya çıkan olumlu veya olumsuz her türlü değişimdir.
ISO 90001: 2000, MADDE 6.4
ISO 14001: 2005, MADDE 4. 3.1
Hazırlayan |
: Çevre Sorumlusu |
|
|
Onay |
: İşletme Müdürü |
|
|
Uygulama |
:Tüm Bölümler |
|
|
Revizyon |
: Yönetim |
|
6.1.Çevre Politikası
Yönetim; Üretim birimleri ve çevre danışmanının da görüşlerini alarak Şirketin Taslak Çevre Politikasını hazırlar.
6.1.1 Yasal ve Diğer Yükümlülüklerin Takibi
Yasal ve diğer yükümlülüklerin takibi SYS.P.22-F.03 Yasal ve Diğer Yükümlülüklerin Takip Tablosu ile takip edilir.
6.2. Mevcut Durum Tespiti ve Eldeki Bilgilerin Gözden Geçirilmesi
Çevre boyut-etki analizine geçilmeden önce, çevre açısından mevcut durumu ortaya koyacak bilgiler ve verilerin elde olup olmadığı birim sorumluları tarafından değerlendirilir. Bu bilgilerden bazıları aşağıda sıralanmıştır;
6.3. Çevre Boyut-Etkilerinin Belirlenmesi
6.4. Boyut-Etki Analizi Organizasyonu
6.4.1. Çevre Boyut ve Etkilerinin Sınıflandırılması
5: |
Yasal ve hedef limitlerin çok üzerinde. |
4: |
Yasal ve hedef limitlerin üzerinde |
3: |
Yasal ve hedef limitler seviyesinde |
2: |
Yasal ve hedef limitlerin altında |
1: |
Yasal ve hedef limitlerin çok altında |
Olasılık (OO):
5: |
Çok Yüksek Olasılık (Günlük olarak karşılaşılabilir). |
4: |
Yüksek olasılık ( Ayda en az bir kere karşılaşılabilir). |
3: |
Orta Olasılık ( 3 ayda bir ya da daha az karşılaşılabilir). |
2: |
Düşük Olasılık (6 ayda bir ya da daha az karşılaşılabilir). |
1: |
Çok Düşük Olasılık (Yılda bir ya da daha az karşılaşılabilir). |
6.4.2. Operasyonel Kontrolün Sağlanması ve Başlatılacak Faaliyetler
Çevre etkilerinin sınıflandırılmasının ardından başlatılması gerekli faaliyetler belirlenir. Etkiyi en aza indirmek ve/veya kontrol altına almak amacıyla başlatılacak bu faaliyetler dört sınıfta değerlendirilir. Bunlar;
Alınacak tedbirler ve başlatılacak faaliyetlerin 3. ve 4. kapsamına girmesi durumunda başlatılacak faaliyetler “ÇEVRE YÖNETİM PROGRAMINA” dahil edilir ve bu faaliyetler üst yönetim tarafından belirlenir.
Önemli çevre boyutlarını kontrol altına almak üzere yapılacak faaliyetlerin planlanması ve dokümante edilmesi aşağıda tarif edilen farklı şekillerde yapılabilir;
Başlatılacak faaliyetlerin nasıl dokümante edileceğine ilgili birim yöneticisi yukarıda sayılan kriterler ışında karar verir.
6.4.3. Başlatılan Uygulamaların Etkinliğinin Takibi
Çevre boyut etki analizleri sonucunda başlatılan faaliyetler uygun olduğunda (uzun dönemli veya yatırım gerektiren faaliyetler) yönetim programına alınır, aksi durumda başlatılacak faaliyetler 6.4.2 maddesinde belirtilen formlar üzerinde tanımlanır. Başlatılan faaliyetlerin takibini Kalite yönetimi yapar. Çevre boyut etki analizleri sonucunda başlatılan faaliyetlerin etkinliği yönetim toplantılarında değerlendirilir.
Tespit edilen çevre etkilerini kabul edilebilir seviyeye indirmek üzere başlatılan faaliyetlerin tamamlanmasının ardından önemli görülen alanlarda tekrar boyut-etki değerlendirmesi yapılarak faaliyetin etkinliği somut verilerle değerlendirilir.
6.5. Analizlerin Güncellenmesi
Çevre boyut-etki analizleri belirli aralıklarla gözden geçirilerek ve/veya üretim-proses değişikliklerinde yeniden yapılarak bilgilerin güncelliği sağlanır.
Analizlerin güncellenmesini gerektirecek durumlar aşağıda sıralanmıştır;
Yatırım planları hazırlanırken analizlerin yapılması ve gerekli faaliyetlerin belirlenmesinden Kalite yönetimi sorumludur. Bu konuda üst yönetim ile gerekli koordinasyonu yapar.
6.6Çevresel Performansın İzlenmesi
Çevre Politikası, amaç, hedef, uymakla yükümlü olunan düzenleme, standart ve şartlara uyumun sağlanması ve gerçekleşmelerinin izlenebilmesi için faaliyet, mal ve hizmetlere ilişkin kritik noktalarda izleme yapılır.
6.7 Atıkların toplanması ve bertarafı
İşletme de ortaya çıkan tehlikeli ve tehlikesiz sıvı ve katı atıklar çevre mevzuatına uygun olarak işletme içerisinde toplanıp bertaraf edilir. Aylık olarak çevre değerlendirme rapor formunda değerlendirilir.
ATIK YÖNETİM PROSEDÜRÜ
Bu prosedür, fabrikada ve ofiste ortaya çıkabilecek atıkların çevre etkilerinin azaltılması için gerçekleştirilecek çalışma esaslarını belirler.
Firmamız bünyesinde atık kapsamına giren bütün ürünleri kapsar.
Bu prosesin uygulanmasından Çevre Sorumlusu ve İşletme Müdürü sorumludur.
Bu talimat içerisinde açıklanması gereken özel bir tanım bulunmamaktadır.
* Firmamız bünyesinde zehirli atıklar bulunmamaktadır.
* Tehlikeli ve tehlikesiz atıklar, ilgili lisanslı firmalara verilmektedir.
5.1 Şirketimizde yürütülmekte olan Kalite Yönetimi Sistemi içerisinde atıklar aşağıda belirtilen şekilde sınıflandırılır.
Şirket merkezinde oluşan ve belediye çöplüğüne atılacak olan katı atıklar, naylon poşetlere konularak ağızları kapalı şekilde belediyenin toplayacağı bölgeye, hizmetliler tarafından konulur. Bu çöplerin çevreye zarar vermeyecek şekilde bekleme bölgesinde bulundurulması için İdari İşler Müdürlüğü gerekli önlemleri alır.
5.2 Şirket merkezinde ortaya çıkabilecek tehlikeli atıklar bertaraf amacı ile varil, plastik bidon veya ağzı bağlanmış naylon torba gibi uygun ambalaj malzemelerine yerleştirilerek sevk edilir. Ambalaj malzemesinin üzerine Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliğinde belirtilen işaret ve yazılar yapıştırılır.
5.3 Şirket merkezinden bertaraf amacı ile gönderilen tehlikeli atıklar ve tehlikesiz atıklar lisanslı toplama firmasına teslim edildiğinde, taşıma sırasında dikkat etmesi gereken hususlar ve dikkat etmediğinde sebebiyet vereceği çevresel zararlar konusunda bilgilendirilir.
SYS.P.22-F.01 Çevre Boyut ve Etki Tablosu Formu
SYSP.22-F.02 Çevre Yönetim Programı
SYS.P.22-F.03 Yasal ve Diğer Yükümlülüklerin Takip Tablosu