POLİTİKALARIMIZ

POLİTİKALARIMIZ

                                                     SOSYAL UYGUNLUK PROSEDÜRÜ               

1. AMAÇ

 Sosyal Yönetim Sisteminin bir şirket kültürü haline gelmesini sağlamaktır. Tüm iş ortaklarımızla birlikte temel ilke ve değerlerimize dayanan, takım çalışması şeklinde yürüterek oluşturduğumuz standartları içerir. Bu standartlar: İşletmemizin; çalışanlara, kanunlar çerçevesinde tüm haklarını vermeyi, iş sağlığı ve güvenliği kurallarına uymayı, çevreye duyarlı olmayı, çalışanlar arasında açık ve dürüst bir iletişim kurmayı ve saygı ve değer gördüğü bir işyeri oluşturmayı taahhüt eder.          

2. KAPSAM

2.1. Örgütlenme Özgürlüğü ve Toplu Sözleşme Hakkı                                                                                   

 İşyerimiz; çalışanlarımızın özgür ve demokratik bir şekilde sendika kurma hakkına saygı duyar. Sendika üyeliği nedeniyle çalışanlar arasında ayrım yapmaz ve çalışanların toplu sözleşme hakkına saygı duyar. İşçi temsilciliği seçimlerini en az yılda bir kere olmak üzere özgür ve demokratik bir ortamda yapılmasını taahhüt eder. 

2.2. Ayrımcılık (Eşitlikçi Yaklaşım)

 İşyerimiz, tüm çalışanlarına ve sağladıkları katkılara değer verir. Ayrımcılığa karşı duruşunda ve fırsat eşitliğini sağlama konusunda köklü bir taahhüde sahiptir. İşyerimiz; ırk, cinsiyet, renk, milliyet, ya da sosyal köken, din, yaş, maluliyet, siyasi görüş veya yürürlükte olan yasalarca korunan her türlü değer statü temelinde ayrımcılığın veya fiziksel ya da sözlü tacizin olmadığı yerler olarak muhafaza etmeye kararlıdır. İşyeri için personel seçimi, açık pozisyon, eğitim, ilgi alanları, yetenek, iş deneyimi gibi vasıflar temel alınarak yapılır.

2.3. Çalışma Saatleri ve Adil Ücretler

 İşyeri, çalışanlarına; sektöre ve yerel işgücü piyasasına göre rekabetçi ücretler verir. Uygulamalarımız; ücret, çalışma saatleri, fazla mesai ve yan ödemeler hakkında yürürlükteki yasalara ve iş sözleşmelerine tam bir uygunluk içinde gerçekleştirilir. Çalışanlarımıza becerilerini ve kapasitelerini geliştirmek için fırsatlar teklif eder ve mümkün olduğunca yükselme fırsatları sunularak bu çabalar desteklenir.     

2.4. Sağlık ve Güvenlik

 İşyerimiz, güvenli ve sağlıklı bir işyeri ortamının oluşturulmasını ve korunmasını sağlar. Şirket, çalışanların kaza, yaralanma ve sağlığı tehdit eden her türlü faktöre maruz kalma riskini minimuma indirerek, çalışanlarına güvenli, sağlıklı ve verimli çalışabilecekleri bir iş ortamını oluşturarak sürekliliğini sağlamayı amaçlar. Şirket, şiddetin, tacizin, tehdidin ve rahatsız edici şartların olmadığı bir iş yeri ortamı sağlamaya özen gösterir.   

Herhangi bir acil durum olağanüstü hâl ve doğal afet sonucunda işletme, üretim yapabilir halde ise, (elektrik kesintisi vb durumlar için) çalışanlardan gönüllülük esasına göre ilave çalışma ekipleri kurularak ve ilave personel takviyesi ile üretim kapasitesi tamamlanır.

İşletmenin faaliyete devam edemez duruma gelmesi durumunda, Tedarikçi Seçme ve Değerlendirme Prosedürüne uygun olarak yeni tedarikçiler seçilerek Stratejik ortak olarak belirlenebilecek, tedarikçi kategorisi A sınıfı olan tedarikçiler ile üretim kapasitesi tamamlanır.

2.5. Çocuk İşgücünü Önleme ve Koruma

 İşyerimiz, geçerli yasa ve düzenlemelerin asgari yaş hükümlerine bağlı kalır. İşyerimiz, tehlike içinde çalışma gerektiren pozisyonda 18 yaşın altındaki kişilerin çalışmasını yasaklar. İşyerimizin çocuk işgücüne ilişkin yasağı, İş Kanunu, İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu ile diğer yasal mevzuatlara ve Uluslararası Çalışma Örgütü standartlarına uygundur.                                                                                                                                                         

2.6. Güvencesiz Çalışmayı Önleme 

 İşyerimiz, ulusal mevzuatlara ve uluslararası çalışma standartlarından hangisi daha yüksek düzeyde koruma sağlıyorsa ona uygun olarak uygulamaya koyar. Çalışanlarımıza temel haklarını, sorumluluklarını, çalışma saatlerini, ücret ve ödeme koşullarını anlaşılır bir şekilde açıklar.                                                                          

2.7. Borçların İşgücü ile Ödenmemesi 

 İşyerimiz, çalışanları zorla çalıştıramaz, borçlandırarak çalışmaya zorlayamaz. Çalışanlara kanunda yer alan bildirim sürelerine bağlı kalmak şartıyla özgürce işten ayrılma ve iş sözleşmelerini sonlandırma hakkı tanır.                           

2.8. Çevrenin Korunması                                                                                                                               

 İşyerimiz, çevreye zarar verici tüm faaliyet ve atıkların kullanımından kaçınır. İlgili tedbirleri alır. Oluşabilecek zararlı atıkları Atık Alanında istifleyip; ilgili kurum- kuruluşlara irsaliye karşılığı sevk ederek toplum ve doğal kaynaklar üzerindeki etkileri engeller.  

2.9. Etik İş Ahlakı ve Rüşvet ve Yolsuzluğu Önleme                                                                                        

 İşyerimiz, hiçbir yolsuzluk, dolandırıcılık ya da zimmet suçuna ve herhangi bir şekilde teşvik sözü vermek, teklif etmek, vermek ya da almak da dâhil rüşvetin hiçbir şekline dahil olmaz. İşletmemiz faaliyet gösterdiği tüm ülkelerde geçerli rüşvet ve yolsuzluk karşıtı yasa ve düzenlemelere, etik ve mesleki ilkelere ve evrensel kurallara uyum sağlamayı hedefler.     

2.10. Çalışan Haklarına Saygı ve Çalışanlarını Bilinçlendirme

 İşletmemiz tüm çalışanlarına işe girerken Temel İşbaşı Eğitimi adı altında BSCI Davranış Kuralları, İşçi hakları, Acil Durum Eylem Planı, Çalışma ve dinlenme saatleri, Mesai Hesaplaması ve diğer prosedürleri kapsayan detaylı bilgi verir. Belirli periyotlarda bu eğitimleri tekrarlar.

2.11. İşçi Disiplini

 Şirketimiz tarafından disiplinli çalışmayı sağlayabilmek amacıyla disiplin kurulu tarafından belirlenen disiplin kuralları uygulanır. Şirket, çalışanını disipline etmek için hiçbir şekilde ücret kesintisi yaptırımı uygulayamaz.

2.12. Şikâyet Mekanizması

 İşyeri, çalışanlarına ve etkileşimde bulunduğu paydaşları için Şikâyet Mekanizmasını ilan edilmiş iletişim kanallarıyla sürekli açık tutar. Sosyal Uygunluk Sorumlusu şikâyetleri yazılı olarak alır. BSCI Komitesi (Sosyal Uygunluk Sorumlusu, İşveren/İşveren Temsilcisi ve İşçi Temsilcisi) Şikâyetlerin çözümü için belirli periyotlarda (ayda 1) toplanarak karara bağlar.

3.TANIMLAR

3.1.BSCI KOMITESI: İşçi Temsilcileri ve BSCI Yetkilisinden oluşur.

3.2.SOSYAL YÖNETİM SİSTEMİ YETKİLİSİ: BSCI Prosedürlerinin şirket ve alt üreticiler bazında uygulanmasında BSCI Komitesine başkanlık eder.

4.SORUMLULUK

4.1.BSCI KOMITESI: Firmanın tüm çalışanlarını ve etkileşimde bulunduğu paydaş veya alt tedarikçileri de kapsayacak şekilde tüm tedarik zincirinde; Sosyal Uygunluk Prosedürünün uygulanmasından sorumludur.

4.2.SOSYAL YÖNETİM SİSTEMİ YETKİLİSİ (BSCI YETKİLİSİ): Sosyal Uygunluk Prosedürünün uygulanmasında BSCI KOMITESİ’ ne başkanlık etmekle yetkilidir.

5.UYGULAMA

 Sosyal Yönetim Sistemi Prosedürü tüm çalışanlarımıza eğitimler ile duyurulur, tedarikçilerimize bilgilendirme yapılır ve tedarikçilerimiz bu kriterlere göre değerlendirilir. Bu politika kapsamında, endişelerini, kaygılarını ve şikâyetlerini dile getiren çalışanlarımıza karşı, hiçbir misilleme veya cezalandırma eylemi uygulanmaz. Çalışanlarımızın kaygı ve endişelerini dile getirmesi için oluşturulan İstek- Şikâyet ve Öneri kutuları kullanılır. Çalışanlar kutulara her türlü görüş, istek, şikâyet ve önerilerini atabilir ve bunlar İSTEK- ŞİKÂYET ve ÖNERİ KOMİSYONU (BSCI KOMITESI) tarafından açılarak, değerlendirilir ve iyileştirilmeye açık alanlar için gerekli iyileştirici, düzeltici ve önleyici çalışmalar yapılır. İş ortakları ve paydaşlarımız için de ŞİKÂYET MEKANİZMASI oluşturulmuştur. İş ortakları ve paydaşlarımız kaygı endişe ve şikâyetlerini Sosyal Yönetim Sistemi Yetkilisine iletebilirler. Şikâyetler BSCI Komitesi tarafından görüşülüp kayıt altına alınır ve çözümleri ilgililere yazılı olarak duyurulur.

6.SOSYAL YÖNETİM SİSTEMİ PROSEDÜRÜ KAPSAMINDA TEDARİKÇİ SEÇİMİ

 İşyerimiz, iş ortaklığı kurmayı düşündüğü tüm alt üretici, fasoncu, taşeron birimlerini Sosyal Yönetim Sistemi Yetkilisi vasıtasıyla ön değerlendirmeye alıp denetler. Yukarıdaki 11 maddeden herhangi birinde şeffaflığa aykırılık olması durumunda üst yönetime raporlayarak iş ortaklığının kurulmasını engeller. Uygunsuzluk olması durumunda ise düzenleyici faaliyet planı hazırlayarak yine üst yönetime raporlar ve iyileştirici çalışmaların tamamlandığını takip eder. Sosyal Yönetim Sistemi Yetkilisi yılda en az bir kere olmak üzere alt üreticileri denetlemekle sorumludur.

     

İSG POLİTİKASI  

BEMFiL MENSUCAT SANAYİ VE TiC. A.Ş, iş sağlığı ve güvenliği politikası, insana ve içinde yaşadığı çevreye duyulan saygıya ve sıfır kaza politikaları sayesinde bu gayeyi gerçekleştirmeye dayanmaktadır. Şirketimiz bütün faaliyetleri arasında İş Sağlığı ve İş Güvenliğini yapmış olduğu yatırım ve çalışmalarla birinci önceliği haline getirmeyi başarmıştır.

Bu sebeple;

- İş Sağlığı ve Güvenliği konusundaki tüm yasal ve diğer yükümlülükleri karşılamayı,

- Çalışanların, tedarikçilerin, ziyaretçilerin sağlık ve güvenliklerini temin etmek için, yürürlükte bulunan İSG mevzuatlarına ve İSG ile ilgili diğer gerekliliklere uygun olarak her türlü tedbiri almayı, araç gereç ve Kişisel Koruyucu Ekipmanları bulundurmayı, gereğinde kullanılmasını sağlamak,

- İSG yönetim sisteminin performansını ölçmek ve performansı arttırmak adına çalışmalar yapmak,

- İSG uzmanınca İşyeri Güvenlik, İşyeri ve eklentilerinde iş kazası ve meslek hastalığı doğurabilecek emniyetsiz durum, hareket ve olası kaza risklerini, risk değerlendirmesi yaparak önceden tespit etmeyi ve ortadan kaldırmayı,

- Her seviyedeki çalışanların, ziyaretçilerin, alt yüklenicilerin sağlık, güvenlik ve sosyal refahlarını temin etmeyi, kendilerine ve ailelerine ait ileride doğabilecek her türlü maddi ve manevi kayıpları azaltmayı,

- Çalışanlarımızı iş sağlığı ve güvenliği alanında eğitmeyi ve iyi bir iş sağlığı ve güvenliği bilincine erişmelerini sağlamayı,

- Bu doğrultuda kurulmuş ve yürütülmekte olan İSG Yönetim Sistemimizin sürekliliğini sağlamayı İSG politikamız olarak taahhüt ederiz.

 

İNSAN KAYNAKLARI POLİTİKASI


 Şirketimizin İnsan Kaynakları Politikası; Bulunduğu sektörde ‘dünya standartlarında’ insan kaynakları yönetim anlayışını benimseyen, herkesin çalışmak istediği ve çalışmaktan gurur duyduğu örnek bir kuruluş olmayı amaçlayan şirketimizde, İnsan Kaynakları Politikaları uygulanmakta olup, bu politika insan yönetimine yönelik uygulama ve önceliklerinin dayandığı temel anlayışı belirlemektedir. Şirketimizde çalışmaların etkin ve verimli bir şekilde yürütülmesini sağlayacak insan kaynağının planlanması, seçilmesi, işe alınması, hizmet birimlerinde görevlendirilmesi, geliştirilmesi, eğitim ihtiyaçlarının belirlenerek karşılanmasına yönelik planlamaların yapılması, uygulanması, yetkinliklerin belirlenmesi, performans yönetimi, kariyer planlaması çalışmalarının bilimsel metotlara uygun olarak gerçekleştirilmesi İnsan Kaynakları Politikamızın hedefidir. İnsan kaynakları politikamızın temel ilkeleri;
• Çalışanlarımızın maddi ve manevi hakları gözetilerek bireysel ve kurumsal değerlerin paylaşıldığı; Nitelikli, huzurlu ve sıcak çalışma ortamı sağlamak temel amaçlarımızdandır.
• Çalışanlarımız için şeffaf ve eşit yönetim politikası izleyerek şirketlerine bağlılıklarını ön planda tutmanın ve geliştirmenin sahip olduğumuz beyin gücünün muhafazası için temel kriter olduğunun bilincindeyiz.
• Dünya markası olma yolunda; çalışanlarımızın motivasyonlarını geliştirerek tüm çalışanlarımız arasında fırsat eşitliği sağlamak, insan kaynakları yaklaşımımızın temel direğini oluşturmaktadır.
• Personelin sosyal ve kültürel gereksinimlerini karşılayarak "Kurum Kültürü ve Bilincinin oluşmasını sağlamak,
• Personelimizin, işinin niteliğinde meydana gelen her türlü gelişme ve değişmelerden geri kalmaması, görev tatmininin yükseltilmesi, iş ortamında daha başarılı olmalarının sağlanması için gereken bilgi, beceri, tutum ve davranışları kazandırmayı amaçlayan eğitim programlarını tespit etmek, uygulamak ve şirket yararına sonuçlarını değerlendirmek,
• Personelin kendi çalışmalarının sonuçlarını, bir anlamda çıktılarını görmesine ve bireysel başarısının sonuçlarını değerlendirmesine olanak sağlayacak performans yönetim sistemini geliştirmek,
• Şirketimizin faaliyetlerini etkin ve verimli bir şekilde yerine getirebilmesini sağlayacak insan kaynağının niteliklerinin belirlenmesi, seçilmesi ve işe alınması ile ilgili sistemi oluşturmak ve uygulamak,
• Personelin kurum içinde sürekli gelişimlerini sağlayan, kendini bulunduğu konumun üzerindeki sorumluluklar için hazırlayan, sorumluluk almaya istekli her kademedeki çalışanlarımızın en etkin şekilde değerlendirilmesini sağlayan bir kariyer yönetim sistemi oluşturmak ve gerçekleştirmek,
• Kurumda gerçekleştirilen işlerin kapsamı, insan kaynağı gereksinimi ve çalışma koşulları hakkında bilgi toplamak ve bu bilgiyi değerlendirmek üzere iş analizleri yapmak, değişen koşullara uygun şekilde iş tanımları hazırlamak,
• Çalışanlardan anket ve benzeri yollarla görüşleri alınarak, yapılacak uygulamalara yön vermek,
• Bugünün gereksinimlerini gelecek nesillerin kaynaklarını azaltmayacak şekilde karşılamak için çalışanlarda sürdürülebilirlik anlayışı oluşturmak. Stratejilerini planlarken sadece kısa vadeli çözümler üzerine odaklanmak yerine, uzun vadede değer yaratmak için hedeflerini çevresel ve sosyo-ekonomik boyutlarını da değerlendirerek belirleyecek bilinci yaygınlaştırmak.
• İş Sağlığı ve Güvenliği; Faaliyetlerimizde iş sağlığı ve güvenliğini sağlamaya ve doğal çevremizi korumaya odaklanarak insana ve çevreye saygılı olmak, iş kazalarını önlemek için sistemler geliştirmek, Sağlık-Emniyet-Çevre performansını arttırmak amacıyla komşu tesisler, yetkili merci ve yerel yönetimler ile oluşturulacak işbirliklerini arttırmak, projelerimizde İş Sağlığı ve Güvenliği ile Çevre faktörünü ön plana almak, acil durumlara müdahale edebilecek şekilde yapılanmak, uygulamalarımızda paydaşlarımıza karşı şeffaf olmaktır.

ÇEVRE POLİTİKASI

  • - Çevre ile ilgili kanun, yönetmelik ve standartlara uygun çalışmak,
  • - Atıkları minimuma indirmek ve kaynağında azaltmak, enerji sarfiyatı ve doğal kaynak kullanımında tasarrufu amaç edinmek,
  • - Gelecek kuşaklara yaşanabilir bir çevre sunulabilmesi için yürütülen çevreci projelere katılmak ve katkıda bulunmak,
  • - Çevreyi korumak ve bu prensibi tüm çalışanlarımıza, çevremize, ülkemize ve dünyaya yaymak,
  • - İklim değişiklikleri ve küresel ısınmanın önlenmesi amacı ile tüm üretim safhalarında doğal kaynak tasarruf --tedbirlerini özendirmek,
  • - Uygun üretim, temiz fabrika, sağlıklı bir yaşam ortamı sağlamak,
  • - Eğitimler ile çevre bilincini oluşturmak ve bireysel sorumluluklar kazandırmak,
  • - İşçi sağlığı ve iş güvenliği konularında yerine getirmek sureti ile çevreyi etkileyebilecek olumsuz etkileri önlemek,
  • - Hava ve su kirliliğini, sızıntı ve gürültüyü mümkün olduğu kadar azaltmak ve önlemek,
  • - Enerji ve malzemenin verimli kullanılmasını sağlamak.

  

ÇEVRE PROSEDÜRÜ

  1. AMAÇ:

Bu prosedürün amacı, BEMFiL MENSUCAT SANAYİ VE TiC. A.Ş.’deki tüm faaliyetlerin çevre boyutları ve etkileri analizlerinin, doğruluğu kanıtlanmış yöntem ve metotlarla yapılmasını sağlamaktır. Belirlenen etkilerin kontrol altına nasıl alınacağı ile ilgili metotların belirlenmesi için izlenecek yöntemler de bu prosedürde tanımlanmıştır. 

  1. KAPSAM:

Bu prosedür Bemfil Mensucat ’ın tüm faaliyetleri ile ilgili çevre boyut etkilerinin değerlendirilmesini kapsar.

  1. TANIMLAR VE KISALTMALAR:

3.1. Çevre Boyutu

Kuruluşun faaliyetlerinin, ürünlerinin veya hizmetlerinin çevre ile etkileşime giren unsurlarıdır.

3.2. Çevre Etkisi

Çevrede, kısmen veya tamamen kuruluşun faaliyet ürün ve hizmetleri dolayısıyla ortaya çıkan olumlu veya olumsuz her türlü değişimdir.

 4. REFERANSLAR:

ISO 90001: 2000, MADDE 6.4

ISO 14001: 2005, MADDE 4. 3.1

 

  5. SORUMLULAR VE SORUMLULUKLAR:

Hazırlayan :

 Çevre Sorumlusu

 

Onay        :

 İşletme Müdürü

 

Uygulama :

Tüm Bölümler

 

 

Revizyon   :

Yönetim

 

 

  1. PROSEDÜR:

6.1.Çevre Politikası

Yönetim; Üretim birimleri ve çevre danışmanının da görüşlerini alarak Şirketin Taslak Çevre Politikasını hazırlar. 

6.1.1 Yasal ve Diğer Yükümlülüklerin Takibi

Yasal ve diğer yükümlülüklerin takibi SYS.P.22-F.03 Yasal ve Diğer Yükümlülüklerin Takip Tablosu ile takip edilir.

6.2. Mevcut Durum Tespiti ve Eldeki Bilgilerin Gözden Geçirilmesi

Çevre boyut-etki analizine geçilmeden önce, çevre açısından mevcut durumu ortaya koyacak bilgiler ve verilerin elde olup olmadığı birim sorumluları tarafından değerlendirilir.  Bu bilgilerden bazıları aşağıda sıralanmıştır;

  • Riayetsizlikler, vakalar, tehlikeli olaylar ile ilgili istatistikler,
  • Yasal yaptırımlar ve bunların karşılanma derecesini gösterir raporlar,
  • İç denetim sonuçları,
  • Tatbikatlar ve sonuçları,
  • Başlatılan düzeltici ve önleyici faaliyetlerin sonuçları,
  • Eldeki bilgilerin yetersiz olduğu/mevcut olmadığı durumlarda gerekli bilgilerin toplanması amacıyla çevre boyut ve etkileri için “Çevre Boyut ve Etki Tablosu Formu ” kullanılır veya yukarıda sayılan konularda Bemfil Mensucat dışından uzmanların kullanılma gereksinimi değerlendirilir.
  • Kalite Yönetimi, hangi bölge/alanlar için bilgiye ihtiyaç duyduğunu belirler ve bu faaliyetten sorumlu çalışanlara yukarıdaki formu gönderir. Gönderilen formun eksiksiz olarak doldurulmasından ve zamanında eksiksiz olarak toplanmasından ilgili birim sorumlusu ve Kalite Yönetimi birlikte sorumludurlar.
  • Kalite Yönetimi, veri toplamak amacıyla geçici bir süre için yukarıda tanımlanan yöntemin dışında bir yöntem uygulamak istediği taktirde bu yöntemin uygulanması ile ilgili kuralları, kullanılacak metodu, kullanım süresini ve amacını doküman teettiği planları hazırlayarak Genel Müdür’ün onayına sunar. Genel Müdür onayı ile yöntem geçici olarak uygulamaya alınabilir.

 

 6.3. Çevre Boyut-Etkilerinin Belirlenmesi

  • Boyut-etki formları ilk amirler tarafından gerekli ise çalışanlara da doldurtulabilir. Formlarda tanımlanan tehlikelerin ve çevre olaylarının analizi (puanlanması) birim yöneticisi tarafından yapılır.
  • Tespit formları doldurulurken esas alınacak yardımcı bilgiler ve sınıflandırma kriterleri formun alt kısmında yazılı hale getirilmiştir. Tespit formlarının dağıtımından önce Kalite Yönetimi formların sağlıklı bir şekilde doldurulabilmesi için çalışanlara eğitim verme gereksinimini değerlendirir. Bu durumda “İNSAN KAYNAKLARI VE EĞİTİM PROSEDÜRÜ ” ‘ne göre hareket edilir.
  • Bu analiz sırasında kullanılacak puanlama yöntemi ve kriterleri ilgili formun arkasında tanımlanmıştır.

 

6.4. Boyut-Etki Analizi Organizasyonu

 6.4.1. Çevre Boyut ve Etkilerinin Sınıflandırılması

  • Çevre boyut ve etkileri aşağıda yer alan tabloya göre sınıflandırılır;
  • Yüksek Çevresel Etki: Değerlendirme sonucunda 20 ya da üzerinde puan alan konularda iyileştirme yapılmadan faaliyet devam ettirilemez.
  • Orta Çevresel Etki: Değerlendirme sonucunda 16-19 arası puan alan konularda mutlaka iyileştirme yapmak gereklidir. İyileştirme yapılırken faaliyet geçici önlemlerle devam ettirilebilir.
  • Düşük Çevresel Etki: Değerlendirme sonucunda 6-15 arası puan alan konularda iyileştirme yapılması mali ve teknolojik olanaklar çerçevesinde değerlendirilir. Uygun bulunan konularda iyileştirme yapılır.
  • Önemsiz Çevresel Etki: Değerlendirme sonucunda 5 ve daha düşük puan alan konularda ek iyileştirme çalışmasına gerek yoktur.
  • Değerlendirme yapılırken belirlenen çevresel etkiler için Oluşma Olasılığı ve Etki Şiddeti belirlenir. Bu belirlemede aşağıda verilen bilgiler kullanılır. Daha sonra Çevresel etki önem Puanını hesaplamak için olasılık ile etki şiddeti çarpılır. 

 

  • ÇEÖP = EŞ x OO

 

  • Aşağıda Etki Şiddeti ve Olma Olasılığı ile ilgili bilgiler yer almaktadır:

 

  • Etki Şiddeti (EŞ):

5:

Yasal ve hedef limitlerin çok üzerinde.

4:

Yasal ve hedef limitlerin üzerinde

3:

Yasal ve hedef limitler seviyesinde

2:

Yasal ve hedef limitlerin altında

1:

Yasal ve hedef limitlerin çok altında

 

Olasılık (OO):

5:

Çok Yüksek Olasılık  (Günlük olarak karşılaşılabilir).

4:

Yüksek olasılık ( Ayda en az bir kere karşılaşılabilir).

3:

Orta Olasılık ( 3 ayda bir ya da daha az karşılaşılabilir).

2:

Düşük Olasılık (6 ayda bir ya da daha az karşılaşılabilir).

1:

Çok Düşük Olasılık (Yılda bir ya da daha az karşılaşılabilir).

 

6.4.2. Operasyonel Kontrolün Sağlanması ve Başlatılacak Faaliyetler

Çevre etkilerinin sınıflandırılmasının ardından başlatılması gerekli faaliyetler belirlenir. Etkiyi en aza indirmek ve/veya kontrol altına almak amacıyla başlatılacak bu faaliyetler dört sınıfta değerlendirilir. Bunlar;

  • Bir talimat hazırlayarak işlemi kontrol altına almak,
  • Personele eğitim vererek kontrolsüz-tedbirsiz davranışlara engel olmak,
  • Uygulama yöntemini ve metotları değiştirmek,
  • Bir yatırıma gidilerek üretim teknolojisini geliştirmek şeklinde olabilir. YukarıdatarifedilenyöntemlerdenbirinciveikincisininuygulanmasıdurumundakararveonayKaliteYönetimitarafındanverilir.

Alınacak tedbirler ve başlatılacak faaliyetlerin 3. ve 4. kapsamına girmesi durumunda başlatılacak faaliyetler “ÇEVRE YÖNETİM PROGRAMINA” dahil edilir ve bu faaliyetler üst yönetim tarafından belirlenir.

Önemli çevre boyutlarını kontrol altına almak üzere yapılacak faaliyetlerin planlanması ve dokümante edilmesi aşağıda tarif edilen farklı şekillerde yapılabilir;

  • Çevre Boyut ve Etki Tablosu Formu üzerinde
  • Yönetim programı üzerinde
  • Saha inceleme raporları üzerinde
  • DÖF formu üzerinde

Başlatılacak faaliyetlerin nasıl dokümante edileceğine ilgili birim yöneticisi yukarıda sayılan kriterler ışında karar verir.

6.4.3. Başlatılan Uygulamaların Etkinliğinin Takibi

Çevre boyut etki analizleri sonucunda başlatılan faaliyetler uygun olduğunda (uzun dönemli veya yatırım gerektiren faaliyetler) yönetim programına alınır, aksi durumda başlatılacak faaliyetler 6.4.2 maddesinde belirtilen formlar üzerinde tanımlanır. Başlatılan faaliyetlerin takibini Kalite yönetimi yapar. Çevre boyut etki analizleri sonucunda başlatılan faaliyetlerin etkinliği yönetim toplantılarında değerlendirilir.

Tespit edilen çevre etkilerini kabul edilebilir seviyeye indirmek üzere başlatılan faaliyetlerin tamamlanmasının ardından önemli görülen alanlarda tekrar boyut-etki değerlendirmesi yapılarak faaliyetin etkinliği somut verilerle değerlendirilir.

 6.5. Analizlerin Güncellenmesi

Çevre boyut-etki analizleri belirli aralıklarla gözden geçirilerek ve/veya üretim-proses değişikliklerinde yeniden yapılarak bilgilerin güncelliği sağlanır.

Analizlerin güncellenmesini gerektirecek durumlar aşağıda sıralanmıştır;

  • Kullanılan araç, makina, ekipmanın değişmesi,
  • Kullanılan enerji miktarının/türünün değişmesi,
  • Yeni bir teknoloji kullanılmaya başlanması,
  • Operasyonların değişmesi veya yenilerinin eklenmesi,
  • Yasal düzenlemelerde değişiklik olması,
  • Önemli bir riayetsizlik ile karşılaşılması,
  • Riayetsizlikler ve vakalar ile ilgili istatistik sonuçlarının değerlendirilmesi

Yatırım planları hazırlanırken analizlerin yapılması ve gerekli faaliyetlerin belirlenmesinden Kalite yönetimi sorumludur. Bu konuda üst yönetim ile gerekli koordinasyonu yapar.

 6.6 Çevresel Performansın İzlenmesi

Çevre Politikası, amaç, hedef, uymakla yükümlü olunan düzenleme, standart ve şartlara uyumun sağlanması ve gerçekleşmelerinin izlenebilmesi için faaliyet, mal ve hizmetlere ilişkin kritik noktalarda izleme yapılır.

 6.7 Atıkların toplanması ve bertarafı

İşletme de ortaya çıkan tehlikeli ve tehlikesiz sıvı ve katı atıklar çevre mevzuatına uygun olarak işletme içerisinde toplanıp bertaraf edilir. Aylık olarak çevre değerlendirme rapor formunda değerlendirilir.

 

NE ARAMIŞTINIZ?